Materiały przygotowawcze

SP. _Kl. IV

MATERIAŁY PRZYGOTOWAWCZE DLA KL. IV

 Na tym poziomie  mogą wziąć udział  również uczniowie z kl. III, którzy czują się na siłach, żeby wykonywać zadania konkursowe przeznaczone dla kl.IV

 Edycja wiosenna  2021

Poniższe  opowiadanie jest umieszczone w dwóch wersjach: w wersji  z obrazkami oraz bez obrazków

HAPPY OR UNHAPPY?

              

  Tom is ill and he is in bed. His mum is worried.

  And Tom’s dog is worried too

The weather is beautiful outside. There are a lot of flowers, birds and butterflies in the garden.

The boy can’t play with his dog in the garden. And he can’t ride a bike.

Tom: ‘I’m bored and I’m unhappy.’

  One day his mum gives Tom a present. It’s a nice book. The book is about a big man and some children.

  Is the man good or bad? Is he happy or unhappy? Are the children happy or unhappy?

  Mum sits at Tom’s bed and reads him the book. Listen:

∞ ∞ ∞

Mr Big is a giant. He lives in a very big house with a beautiful garden, but Mr Big isn’t happy.

The children in the town are scared of Mr Big.

Mr Big: ‘I don’t like children.’

Boy 1: ‘ The giant is coming! Run!’

 

One day Mr Big goes to visit his cousin.

Girl 1: ‘ Mr Big is going on holiday. Hurray!’

Boy 1: ‘Look! He’s got a suitcase.’

In spring it’s sunny. The children play in the street .

Boy 2: ‘I don’t want to play in the street.’

Boy 1: ‘Let’s play in Mr Big’s garden! He isn’t here.’

Girl 2: ‘Good idea’

The children are happy in Mr Big’s garden. They like the trees, the flowers and the birds.

Boy 1: ‘ I can ride my bike here.’

Girl 1: ‘Let’s play football!’

In summer it’s very hot. The children swim in Mr Big’s lake.

Girl 2: ‘I’m wearing my new swimsuit.’

Girl 1: ‘And I’m wearing my new sunglasses.’

In autumn it’s very windy. The children fly kites in the garden.

Boy 2: ‘Look! The leaves are orange and yellow now.’

In winter it’s very cold. The children put on their hats and gloves.

Girl 1: ‘Here’s a scarf for the snowman.’

Girl 2: ‘It’s great!’

But one day Mr Big comes home. He is very angry.

Mr Big: ‘This is my garden! That’s my tree! You can’t play here!’

Boy 2: ‘ Oh no! Mr Big is here!’

Boy 1: ‘Run!’

Next spring it’s sunny. The children are sad. They want to play in the giant’s garden. They don’t want to play in the street.

Boy 2: ‘I want to climb the apple tree.’

It’s spring in the town, but in Mr Big’s garden it’s winter.

Mr Big: ‘Brrr! It’s cold! It’s snowing. I don’t understand!’

Mr Big sees the children in the street.

Mr Big: ‘Oh dear! The children are unhappy.’

Mr Big wants to talk to the children. He’s got an idea.

Mr Big: ‘I’m sorry. You can play in my garden. Tell your friends to come and play’

Now it’s spring in the giant’s garden again and the unhappy giant is a happy giant.

∞ ∞ ∞

Mum finishes to read the book.

Tom: ‘I like the story. I don’t want to play or ride a bike. I want to read books.

And now I’m not bored.’

******

[Materiał własny; zawiera fragmenty The Unhappy Giant, Cheryl Palin; wyd. Macmillan. (rozróżnione czcionką Calibri)].

Objaśnienia:

Zaleca się posłuchać wymowy nowych słów np. korzystając ze słownika https://www.diki.pl/

ill –  chory                                                                     Let’s play – pobawmy się

worried – zmartwiona, zmartwiony                        here – tutaj

Tom’s dog –  pies Toma                                             idea – pomysł

the weather  – pogoda                                               summer – lato

outside  – na zewnątrz                                                swim – pływać

a lot of flowers – dużo kwiatów                               hot – gorąco

he can’t – on nie może  (też: nie umie)                    lake – jezioro

play – bawić się, grać                                                 wear – nosić na sobie, być ubranym w coś

ride a bike – jeździć na rowerze                              I’m wearing – mam na sobie

garden – ogród                                                           sunglasses – okulary przeciwsłoneczne                                     

bored  – znudzony                                                       autumn – jesień

unhappy – nieszczęśliwy, niezadowolony              windy – wietrznie

one day – pewnego dnia                                           fly kites – puszczać latawce

give – dawać;   mum givesmama daje                leaves – liście   (leaf – liść)

man – mężczyzna, człowiek                                      winter – zima

some – kilkoro (trochę)                                             cold – zimno

read – czytać;   she reads – ona czyta                      put on – zakładać   

giant – olbrzym                                                            hat – czapka (kapelusz)

live  – mieszkać;   he lives – on mieszka                   gloves – rękawiczki

town – miasto, miasteczko                                        scarf – szalik

children are scared of – dzieci boją się                  apple tree – jabłoń

come – przychodzić, przybywać                               it’s snowing – pada śnieg

he is coming – on nadchodzi                                    I don’t understand – nie rozumiem

visit – odwiedzić                                                         see – widzieć

he goes to visit – on jedzie odwiedzić                    talk – rozmawiać

on holiday –na wakacje                                            tell – powiedzieć

suitcase – walizka                                                      again – znowu

spring – wiosna                                                          finish – kończyć

street –  ulica

I don’t want  – nie chcę

I don’t want to play – nie chcę się bawić 

 

Wersja powyżej zamieszczonego opowiadania – bez obrazków

HAPPY  OR UNHAPPY?

Tom is ill and he is in bed.  His mum is worried.

And Tom’s dog is worried, too.

The weather is beautiful outside. There are a lot of flowers, birds and butterflies in the garden.

The boy can’t play in the garden. And he can’t  ride a bike.

Tom: ‘I’m bored and I’m unhappy.’  🙁

One day his mum gives Tom a present. It’s a nice book.

The book is about a big man  and some children.

Is the man good or bad? Is he happy or unhappy? Are the children happy or unhappy?

Mum sits at Tom’s bed and reads him the book.  Listen:

∞  ∞  ∞

Mr Big is a giant. He lives in a very big house with a beautiful garden, but Mr Big isn’t happy.

The children in the town are scared of Mr Big.

Mr Big: ‘I don’t like children.’

Boy 1: ‘The giant is coming! Run!

One day Mr Big goes to visit his cousin.

Girl 1: ‘ Mr Big is going on holiday. Hurray!’   

Boy 1: ‘Look! He’s got a suitcase.’

In spring it’s sunny. The children play in the street.

Boy 2: ‘I don’t want to play in the street.’

Boy 1: ‘Let’s play in Mr Big’s garden! He isn’t here.’

Girl 2: ‘Good idea’

The children are happy in Mr Big’s  garden. They like the trees, the flowers and the birds.

Boy 1: ‘I can ride my bike here.’

Girl 1: ‘Let’s play football!’

In summer it’s very hot. The children swim in Mr Big’s lake.

Girl 2: ‘I’m wearing my new swimsuit.’

Girl 1: ‘And I’m wearing my new sunglasses.’

In autumn it’s very windy. The children fly kites in the garden.

Boy 2: ‘Look! The leaves are orange and yellow now.’

In winter it’s very cold. The children put on their hats and gloves.

Girl 1: ‘Here’s a scarf for the snowman.’

Girl 2: ‘It’s great!’

But one day Mr Big comes home. He is very angry. 

Mr Big: This is my garden! That’s my tree! You can’t play here!

Boy 2: ‘ Oh no! Mr Big is here!’

Boy 1: ‘Run!’

Next spring it’s sunny. The children are sad. They want to play in the giant’s garden. They don’t want to play in the street.

Boy 2: ‘I want to climb the apple tree.’

It’s spring in the town, but in Mr Big’s garden it’s winter.

Mr Big: ‘Brrr! It’s cold! It’s snowing. I don’t understand!’

Mr Big sees the children in the street.

Mr Big: Oh dear! The children are unhappy.

Mr Big wants to talk to the children. He’s got an idea.

Mr Big: ‘I’m sorry. You can play in my garden. Tell your friends to come and play.’

Now it’s spring in the giant’s garden again and the unhappy giant is a happy giant.

∞ ∞ ∞

Mum finishes to read the book.

Tom: ‘I like the story. I don’t want to play or ride a bike. I want to read books.

           And now I’m not bored.’ 🙂

******

[Materiał własny; zawiera fragmenty  The Unhappy Giant, Cheryl Palin; wyd. Macmillan. (rozróżnione czcionką Calibri)].

Objaśnienia:

Zaleca się posłuchać wymowy nowych słów np. korzystając ze słownika https://www.diki.pl/

ill –  chory

worried – zmartwiona, zmartwiony  

Tom’s dog –  pies Toma

the weather  – pogoda   

outside  – na zewnątrz

a lot of flowers – dużo kwiatów

he can’t – on nie może  (oraz: nie umie)

play – bawić się, grać

ride a bike – jeździć na rowerze

garden – ogród   

bored  – znudzony

unhappy – nieszczęśliwy, niezadowolony

one day – pewnego dnia

give – dawać;   mum givesmama daje

man – mężczyzna, człowiek

some – kilkoro (trochę)

read – czytać;   she reads – ona czyta

giant – olbrzym

live  – mieszkać;   he lives – on mieszka

town – miasto, miasteczko

children are scared of – dzieci boją się

come – przychodzić, przybywać

he is coming – on nadchodzi

visit – odwiedzić

he goes to visit – on jedzie odwiedzić

on holiday –na wakacje

suitcase – walizka

spring – wiosna

street –  ulica

I don’t want  – nie chcę

I don’t want to play – nie chcę się bawić 

Let’s play – pobawmy się

here – tutaj

idea – pomysł

summer – lato

swim – pływać

hot – gorąco

lake – jezioro

wear – nosić na sobie, być ubranym w coś

I’m wearing – mam na sobie

swimsuit – kostium kąpielowy

sunglasses – okulary przeciwsłoneczne

autumn – jesień

windy – wietrznie

fly kites – puszczać latawce

leaves – liście   (leaf – liść)

winter – zima

cold – zimno

put on – zakładać

hat – czapka (kapelusz)

gloves – rękawiczki

scarf – szalik

apple tree – jabłoń

it’s snowing – pada śnieg

I don’t understand – nie rozumiem

see – widzieć

talk – rozmawiać

tell – powiedzieć

again – znowu

finish – kończyć

SENTENCJE W J. ANGIELSKIM DLA KL. IV

Better late than never  –   Lepiej późno niż wcale  (dosłownie: niż nigdy)

Unknown (autor nieznany)

There is always a reason to smile. Find it – Zawsze jest powód do usmiechu. Znajdź go.

Unknown (autor nieznany)

Follow your heart, but take your brain with you –  Idź za głosem serca, ale rozum zabieraj ze sobą.
Alfred Adler

A room without books is  like a body without a soul    –    Pokój bez książek jest jak ciało bez duszy.

Marcus Tullius Cicero

Keep your eyes on the stars, and your feet on the ground   –   Trzymaj swój wzrok (utkwiony) w gwiazdach, a stopy na ziemi.

Theodore Roosevelt

Good friends are like angels. You don’t have to see them to know they are there – Dobrzy przyjaciele są jak anioły. Nie musisz ich widzieć, żeby wiedzieć, że (tam) są.

unknown 

If you can’t do great things, do small things in a great way  –   Jeśli nie potrafisz (nie możesz) robić wielkich rzeczy, rób małe rzeczy we wspaniały sposób.

Napoleon Hill

PIOSENKI DLA KL. IV

Podane linki odsyłają do nagrań wraz ze słowami piosenek oraz do ich tłumaczenia. Prosimy zwrócić uwagę na to, że tłumaczenie na portalu tekstowo.pl jest amatorskie, więc mogą zdarzyć się pewne niedociągnięcia.

 

  1. Beautiful Sunday – Daniel Boone

https://www.youtube.com/watch?v=631PLQd7y5s

https://www.tekstowo.pl/piosenka,daniel_boone,beautiful_sunday.html

 

  1. John Lennon – Oh My Love 

https://www.tekstowo.pl/piosenka,john_lennon,oh_my_love.html

  1. Jon Batiste, Celeste – It’s All Right

https://www.youtube.com/watch?v=txdUE10OopA

https://www.tekstowo.pl/piosenka,jon_batiste,it_s_all_right__feat__celeste_.html

4.      All together now – The Beatles

 https://www.youtube.com/watch?v=6xwZgwbEpdg

https://www.tekstowo.pl/piosenka,the_beatles,all_together_now.html

Ta strona korzysta z ciasteczek aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie. Dalsze korzystanie ze strony oznacza, że zgadzasz się na ich użycie. więcej

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close