ZADANIA PRZYKŁADOWE I PUNKTACJA
ZADANIA PRZYKŁADOWE i PUNKTACJA
RODZAJE ZADAŃ, ZASADY PUNKTACJI I ZADANIA PRZYKŁADOWE
Pytania konkursowe dotyczą tylko materiału zaprezentowanego w zakładce MATERIAŁY i sprawdzają znajomość:
– treści opowiadań,
– sentencji
– słownictwa i wyrażeń zawartych we wszystkich 3 rodzajach zaprezentowanych materiałów (czyli opowiadań, sentencji i piosenek).
W przypadku sentencji, ich stopień opanowania powinien obejmować umiejętność odtworzenia brakującego wyrazu (patrz: przykłady poniżej). Nie ma potrzeby natomiast zapamiętywania autorów poszczególnych sentencji.
Pytania występują w formie zadań testowych:
– zamkniętych: typu prawda- fałsz, wielokrotnego wyboru i zadań na dobieranie
– otwartych: z luką oraz zadań krótkiej odpowiedzi.
W przypadku zadań zamkniętych przyznaje się:
1 pkt za odpowiedź poprawną
0 pkt za odpowiedź błędną lub brak odpowiedzi
W zadaniach otwartych można uzyskać:
2 pkt za odpowiedź poprawną
1 pkt za odpowiedź z błędami w zapisie
0 pkt za odpowiedź błędną lub brak odpowiedzi
PRZYKŁADOWE PYTANIA KONKURSOWE (DLA KL. 5 I 6 – Z EDYCJI JESIENNEJ 2019)
Poniżej pytań konkursowych znajdują się materiały, na podstawie których te pytania zostały ułożone
I. Na podstawie tekstu ‘Where are the Coins?’:
A. Udziel krótkich odpowiedzi na pytania (w j. angielskim) 8 pkt
- What does Martin love doing? ………………………………………….
- Why does Martin have a broken leg? Because he ……………………………………..
- What is there in the flute player’s hat? …………………………………
- Who is very angry and arrives at the café saying ‘Hey! There you are’? ……………………………..
B. Zdecyduj, czy podane zdania są zgodne z treścią – zaznaczając literę T, czy fałszywe – F 5 pkt
- The little shop sells very valuable coins T / F
- A girl working in the shop is very friendly T / F
- Pete and Carla steal stamps T / F
- Not many people are listening to ‘Greensleeves’ in a quiet street near the shop T / F
- The flute player comes to the shop and steals some coins T / F
II. Ułóż chronologicznie wydarzenia w opowiadaniu ‘Where are the Coins?’ Wpisz odpowiednią literę obok cyfry oznaczającej kolejność. Jedno zdanie jest dodatkowe i nieprawdziwe. 7 pkt
a. Pete and Carla can hear music.
b. The flute player starts to run away.
c. Carla says, ‘Give Pete the stamps from South America’.
d. The policeman stops the flute player again .
e. Pete and Carla are walking and want to find a quiet street.
f. The phone rings and rings .
g. Pete asks ‘Can we look at the stamps?’
h. A police car arrives and takes the tourists to the police station .
- …. 2. …. 3. …. 4. …. 5. …. 6. …. 7. ….
III. Uzupełnij zdania odpowiednim tłumaczeniem wyrażeń lub fragmentów zdań podanych w nawiasie.
- ……………………….……. (czy było dużo) people in the shop? 18 pkt
- They like ……………………………………..…..… (spędzać czas razem) .
- He says, ‘I …………………………….….’ (myliłem się)
- The man watches Pete …………………………………… (przez cały czas)
- The girl …………………..………………………… (nie uśmiecha się do niej)
- Only ……………………………… (ci studenci) work .
- Some young people ……………………………………….. (zaczynają grać) music
- Martin ……………………………………. (przestaje opowiadać) his story .
- ‘Where ………………..……………………. (ja to słyszałam)?’ she thinks.
IV. Wybierz odpowiednie tłumaczenie podanych wyrażeń na język polski 5 pkt
- curious a. wartościowa b. ciekawa c. zmęczona d. rozzłoszczona
- suddenly a. być może b. brakujący c. nagle d. natychmiast
3.tune a. razem b. ton c. słowa piosenki d. melodia
- perhaps a. nagle b. być może c. oczywiście d. z pewnością
- collect a. zbierać b. pamiętać c. opuścić d. brakować
V. Znane sentencje umieszczone poniżej uzupełnij odpowiednim wyrazem 10 pkt
- …………………. is the essence of friendship.
- Smiles are free but they are …………….. a lot.
- To the world you may be just one …………………….., but to one person you may be the world.
- If you don’t like something, change it. If you can’t change it, change your ………………… .
- A loving heart is the truest …………………. .
VI. Wybierz poprawne uzupełnienie podanych sentencji. 5 pkt
- Difficult roads often lead to beautiful ………
a. places b. destinations c. holidays d. days
2. You will never ……. if you never begin
a. win b. get c. reach d. come
3. True friends are never apart, maybe in distance but never ……
a. in memory b. for long c. in heart d. forever
4. There is something …………. in everyday. You just have to find it.
a.nice b. good c. funny d. beautiful
5. Reading is a …….. ticket to everywhere.
- free b. discount c. return d. one way
VII. Dokończ podane wyrażenia 1 – 5 dopasowując do nich wyrażenia a – e.
W miejsce kropek wpisz odpowiednią literę. 5 pkt
- she is shaking …. 2. I don’t …. 3. years…. 4. wait …. 5. loving ….
a. care at all b. of singing c. her umbrella d. can heal e. for me
VIII. W każdym przykładzie wybierz poprawne wyrażenie 6 pkt
- 1. give me strong b. give me strength c. give I strength d. give me a strong
- a. a twist on fate b. a twist in fate c. a twist of fate d. a fate of twist
- a. I told to my heart b. I said my heart c. I told with my heart d. I told my heart
- a. I have a dream b. I has a dream c. I have dream d. I having a dream
- a. in morning b. at the morning c. in the morning d. on morning
- a. I sitting b. I am sit c. I am sitting d. I am siting
VIII. W każdym przykładzie ułóż wyrażenia w odpowiedniej kolejności tak, żeby uzyskać logiczną całość. Wpisz odpowiednią literę przy kolejnym numerze 19 pkt
A. a. his song b. to c. was d. volcano e. another f. listening
1. …. 2. …. 3. …. 4. …. 5. …. 6. ….
B. a. strong, looking b. I will c. for d. be so e. myself f. a new version g. of
1. ….. 2. …. 3. …. 4. …. 5. …. 6. …. 7. ….
C. a. me b. for c. come d. home e. wait f. to
1. …. 2. …. 3. …. 4. …. 5. …. 6….
IX. Wstaw odpowiednie słowo lub wyrażenie tak, aby otrzymać zdania poprawne gramatycznie. 12 pkt
- I’m pretending not ………… see them.
- A long time ago there ………… a volcano.
- I won’t ever ………… you go.
- He fills the sea ………… his tears.
- He is ………………… out the window.
- You won’t ever ………. alone.
The end 🙂
MATERIAŁY PRZYGOTOWAWCZE DLA KL 5 i 6 W EDYCJI JESIENNEJ 2019
WHERE ARE THE COINS?
‘How was your holiday?’ Jane asks. Then she looks at Martin’s leg and adds: ’Oh, I’m sorry.’
Martin has a broken leg. He had a bicycle accident.
‘No problem,’ Martin answers. ‘I had a wonderful holiday.’
‘Oh, really?’ Jane says.
‘Yes, I can’t walk,’ Martin replies. ‘But I love reading books.’
The girl and the boy smile.
‘And now I’m reading a fantastic book,’ Martin says. ‘Look, the title is The Missing Coins.’
‘Would you like to listen about it?’ he asks. ‘It is a mystery story.’
‘Oh, yes. Please, tell me. I’m very curious’ Jane answers.
‘So listen,’ Martin says and begins:
∞
A boy called Pete and a girl called Carla are students in Bath.
Bath is a very old city in the south – west of England. There are a lot of tourists in the streets every year. Pete and Carla like the city very much. The boy likes looking at the beautiful old buildings. The girl likes walking in the little streets. They like spending time together.
One hot Saturday afternoon in summer Pete and Carla are walking. There are a lot of people from many countries in the city.
‘Let’s find a quiet street, away from the tourists,’ Carla says. They walk and after some time they are in a little street. There are some shops with small windows and houses with pretty little gardens. It’s quiet but suddenly Pete and Carla can hear music. They can see a man playing the flute. The tune is Greensleeves and only four or five people are listening.
‘Why is he playing here?’ Carla asks. ‘There aren’t many tourists in this street.’
‘No,’ Pete says. ‘And there are only three or four coins in his hat.’
Pete likes the tune but he thinks the man isn’t a good player.
Then they walk and find a little interesting shop. It sells very valuable coins and old stamps from different countries.
Pete and Carla go into the shop and an old man watches them. He is a shopkeeper.
‘Can we look at the stamps?’ Pete asks.
The shopkeeper looks at them. ‘OK,’ he says. ‘Do you collect stamps?’
‘No, but I’m going to start collecting them,’ Pete says.
Pete looks at stamps from Canada and South America. He likes the stamps but they are very expensive. The shopkeeper stands near Pete and watches him all the time.
‘He isn’t happy,’ Carla thinks. ‘Why? We aren’t going to steal his stamps.’
She looks at some coins.
‘Are these coins very old?’ Carla asks the old man.
‘They’re 300 years old,’ says the shopkeeper. ‘They’re very valuable. Every coin in my shop is valuable.’
A girl is working in the shop, too. She looks at Carla. Carla smiles, but the girl doesn’t smile at her. Carla thinks that she isn’t very friendly.
Suddenly they hear a telephone in the room behind the shop. The phone rings and rings but the shopkeeper doesn’t want to answer. Then he looks at the girl and she looks at him. They don’t speak, but Carla understands. The shopkeeper doesn’t speak, but he is saying to the girl, ‘Watch these students.’
‘Excuse me,’ he says to Carla and Pete. And he goes into the back room.
Pete is looking at the stamps from South America. He wants to start collecting them. But Carla doesn’t like the atmosphere in this shop and she wants to go out. Pete and Carla leave the shop. The girl watches them and she smiles. ‘She’s happy because we’re going,’ Carla thinks. ‘But why?’
Then, Carla and Pete go back into the big streets with the tourists. It’s hot so they go to a café to drink. There are a lot of people and there are tables outside the café. The girl and the boy sit down. After a minute the old man from the shop arrives. He is very angry, ‘Hey! There you are!’ The shopkeeper says the coins are missing. ‘Did you steal them?’ he asks
The two friends are surprised. The people sitting at the tables near them are surprised, too.
‘We didn’t steal any coins or stamps!’ Pete says. ‘What are you saying?’ He is angry now.
The shopkeeper says they’ve got his coins and this isn’t the first time. Last week some coins were missing and he thinks some students had them, too.
Suddenly a policeman arrives. He wants to know what is happening. The shopkeeper tells the policeman that Carla and Pete came into his shop. He went to the back room and answered the telephone. Then he went back into the shop. Some valuable coins were missing, and the two students were not in the shop.
‘Were there many people in the shop?’ the policeman asks.
‘No,’ the shopkeeper says. ‘Only these two students and Tracy. Tracy works in my shop. She doesn’t steal coins’.
‘How do you know?’ asks the policeman.
‘I looked in her bag and pockets today,’ the shopkeeper says. ‘And I looked in them last week.’
Carla says he can look in her bag and Pete says he can look in his pockets. The shopkeeper is surprised but he looks in the bag and the pockets. Of course, he doesn’t find any coins. The shopkeeper says he is sorry because now he knows the students didn’t steal the coins. He says, ‘I was wrong. But I don’t understand it. Where are the coins?’
And the old man goes back to his shop.
Then, some young people in the street start to play music. A girl plays the flute. Carla listens to the music. The tune is Greensleeves. ‘Where did I hear that?’ she thinks. And then she remembers the flute player near the shop with coins and stamps.
Now Carla knows the answer! She knows about the missing coins!
∞
Martin stops telling his story for a moment. ‘And do you know the answer, Jane?’ he asks.
‘I’m not sure,’ she says.
‘So keep listening:
∞
Carla, Pete and the policeman run to the little street near the shop. The flute player sees them. He is going to walk away, but the policeman stops him.
‘Wait!,’ the policeman says. ‘We want to speak to you.’
‘You have the coins,’ Carla says to the flute player.
‘No!’ the man says. He starts to run away, but the policeman stops him again.
∞
‘So the flute player has the coins?’ says Jane. ‘But how did he do it? He wasn’t in the shop.’
‘Pete asks the same question,’ Martin says. ‘Keep listening:
∞
It was the girl in the shop, Tracy. Carla and Pete looked at some stamps, and the shopkeeper was on the telephone in the room at the back. The girl went to the window with the coins, and the flute player was outside the window. She put the coins in her friend’s hat.
‘But there were people in the street,’ Pete says.
‘Yes, perhaps people watched her,’ Carla says, ‘but the coins went into the flute players hat! The coins were valuable, but the people in the street didn’t know that.’
A police car arrives and takes the girl and the flute player to the police station. The shopkeeper says thank you to Carla. ‘What can I give you?’ he asks.
‘Give Pete the stamps from South America’, she says.
Pete gives her a big smile.
∞
You know what, Jane?’ says Martin. ‘I’m going to collect stamps.’
‘Great!’ Jane answers. ‘And we can go to Bath after some time.’
Martin gives her a big smile. 🙂
******
[Materiał własny; zawiera cytaty z The Missing Coins, John Escott; z serii Penguin Readers (rozróżnione czcionką Calibri)
Objaśnienia:
Zaleca się posłuchać wymowy nowych słów np. korzystając ze słownika https://www.diki.pl/
coin – moneta
How was your holiday? – jak się udały twoje wakacje? (dosłownie: jakie były twoje wakacje?)
Pamiętaj,, że często, m.in. podczas relacjonowania akcji, kiedy mówimy o jednej osobie: tutaj np. o Pete lub Carli (3 os. l .poj.), wówczas przy nazwie czynności pojawia się literka –s (lub –es)
np.: ask – pytać / she asks – ona pyta add – dodawać / she adds – ona dodaje
I say – mówię / Martin says – Martin mówi
broken – złamana
he had – on miał
accident – wypadek
reply – odpowiadać
Would you like to …? – czy chciałabyś.. (coś robić)?
mystery – tajemnicza
mystery story –opowieść detektywistyczna
curious – ciekawa, zaciekawiona
begin – zaczynać
a boy called … – chłopiec o imieniu …
buildings – budynki
spend time – spędzać czas
together – razem
a lot of – dużo
Let’s find – znajdźmy
away from – z dala od
after some time – po jakimś czasie
suddenly – nagle
can hear – słyszeć
tune – melodia
sell – sprzedawać
valuable – wartościowe
stamp – znaczek
different – różne
watch – tutaj: obserwować
shopkeeper – właściciel sklepu
collect – zbierać
I’m going to – zamierzam
expensive – drogie
We aren’t going to – my nie zamierzamy
steal – kraść
ring – dzwonić
he doesn’t want to answer – on nie chce tutaj: odebrać (telefonu)
understand – rozumieć
leave – opuścić, wyjść
arrive – przybyć
angry – zły, rozzłoszczony
There you are – a tutaj jesteście
miss – brakować
did you steal – czy ukradłeś / ukradliście
surprised – zdziwiony
the coins are missing – brakuje monet
they came – oni przyszli
he went – on poszedł
they were – oni byli
pocket – kieszeń
of course – oczywiście
he doesn’t find – on nie znajduje
know – wiedzieć, znać
they didn’t steal – oni nie ukradli
I was wrong – myliłem się
remember – pamiętać, przypominać sobie
keep listening – słuchaj dalej
walk away – odejść
run away – uciekać
how did he do it? – jak on to zrobił?
he wasn’t – on nie był
the same – taki sam
perhaps – być może
he gives her a big smile – on uśmiecha się do niej szeroko 🙂
SENTENCJE W J. ANGIELSKIM DLA KL. V i VI
You will never win if you never begin – Nigdy nie wygrasz, jeśli nigdy nie zaczniesz.
Helen Rowland
To the world you may be just one person, but to one person you may be the world – Dla świata możesz być tylko jedną osobą, ale dla jednej osoby możesz być (całym) światem
B. Snyder
A loving heart is the truest wisdom – Kochające serce jest najprawdziwszą mądrością
Charles Dickens
True friends are never apart, maybe in distance but never in heart – Prawdziwi przyjaciele nigdy się nie rozłączają; może (tylko) na odległość, ale nigdy w sercu
Helen Keller
Generosity is the essence of friendship – Wspaniałomyślność jest istotą przyjaźni
Oscar Wilde
Smiles are free but they are worth a lot – Uśmiechy są za darmo, ale są wiele warte
Unknown (autor nieznany)
Difficult roads often lead to beautiful destinations – Trudne drogi często prowadzą do pięknych miejsc (celu podróży)
Zig Ziglar
There is something beautiful in everyday. You just have to find it – Jest coś pięknego w codzienności, tylko musisz to odnaleźć.
Unknown
Reading is a discount ticket to everywhere – Czytanie jest biletem ze zniżką do wszystkich miejsc (dosłownie: wszędzie)
Mary Schmich
If you don’t like something, change it. If you can’t change it, change your attitude – Jeśli coś ci się nie podoba, zmień to. Jeśli nie możesz tego zmienić, zmień swoje nastawienie.
Maya Angelou
PIOSENKI DLA KL. V i VI
Podane linki odsyłają do nagrań wraz ze słowami piosenek oraz do ich tłumaczenia. Prosimy zwrócić uwagę na to, że tłumaczenie na portalu tekstowo.pl jest amatorskie, więc mogą zdarzyć się pewne niedociągnięcia.
- Tom’s Diner – Suzanne Vega
https://www.youtube.com/watch?v=eWEsPbA4NtQ
https://www.tekstowo.pl/piosenka,suzanne_vega,tom_s_diner.html
- Disney Music – Lava
https://www.youtube.com/watch?v=uh4dTLJ9q9o
- My life is going on – Cecilia Krull
https://www.youtube.com/watch?v=ehZFyxRbyd0
https://www.tekstowo.pl/piosenka,cecilia_krull,my_life_is_going_on.html
4.Photograph – Ed Sheeran
https://www.youtube.com/watch?v=990F81D6OOM
https://www.youtube.com/watch?v=9HEoCRYGdDU
- Twist of fate – Emilia
https://www.youtube.com/watch?v=7QZsqu8K5LU
https://www.tekstowo.pl/piosenka,emilia,twist_of_fate.html